EU aktivnosti psiholog – 30.03.2020.-03.04.2020.
Dragi roditelji,
psihologinja angažirana na EU projektu naziva ‘Vrtić po mjeri suvremene obitelji 2’ (UP.02.2.2.08.0016) u sklopu organizacije produljenog/smjenskog programa u ustanovi Grad Split, DV Cvit Mediterana za period od 30.03.2020. do 03.04.2020. godine za Vas je izradila:
Svaki tjedan
Zadatak jedan
Autorica teksta i ilustracija: Marina Heski
Izrada ilustracija: Ana Heski
AJME MENI S DAROVITIM DJETETOM
U ranom razdoblju djetetova života najvažniji je kontekst obitelji. Za dijete to je okruženje u kojem provodi najviše vremena i stječe niz socijalnih, kognitivnih vještina, vrijednosti i stavova. Izazovi odgoja darovitog djeteta od roditelja često zahtijevaju znatnu količinu uložene energije, vremena, razumijevanja, informiranja i strpljenja. S obzirom na karakteristike darovite djece, to su često izazovi koji pred roditelje postavljaju mnoga pitanja, ali daju malo odgovora, ostavljajući time mogući prostor za zbunjenost, bespomoćnost ili primjerice ljutnju. U kontekstu toga, bitno je istaknuti kako obitelji ne stvaraju djecu darovitom, ali imaju značajnu ulogu u razvoju potencijalne darovitosti djece. Obiteljsko okruženje može utjecati na djetetov razvoj u smjeru poticanja razvoja potencijala darovitog djeteta ili suprotno, nevođenju računa o djetetovim potencijalima i potrebama.
Uloga roditelja sastoji se od niza elemenata važnih za pozitivan utjecaj odgoja darovitog djeteta. Ipak, kroz taj proces najvažnije je dijete upoznati, poštivati ga kao individuu koja jest i koja se razvija, znati koji su njegovi interesi, želje, radosti, strahovi i brige. Ako je dijete darovito ne znači da nema strahova, nesigurnosti, da ne treba ohrabrenje, da ne treba vođenje. Ako dijete ima već definirane interese, ne znači da ne treba savjetovanje. Kroz te procese dijete se uči već odmalena koje borbe treba voditi, a koje pustiti. Ako dijete pokazuje samostalnost i snalažljivost tada to treba primijetiti i podržati, ali za roditelja to ne bi trebala biti dozvola za uljuljavanje u lažan osjećaj sigurnosti kako njegovo dijete sad treba prepustiti životu, jer se dokazalo kao sposobno i sveznajuće i slijedom toga zanemariti dijete i njegove potrebe. Darovitom djetetu je potrebna osoba koja će biti uz njega, pružiti mu podršku, koristan savjet, bodriti ga, ohrabriti kada ne ide sve najbolje. Cilj je da dijete cijeni sebe, smatra kako je vrijedno pažnje, kako je sposobno biti dobro u nečemu, kako je voljeno bez obzira na to što zna ili ne zna, može ili ne može. Uloga roditelja je da usmjerava dijete i nauči ga kako da svoju energiju usmjeri prema postavljenim (životnim) ciljevima.
Važno je da roditelji usmjeravaju svoje dijete i pritom mu postavljaju razumne granice kako bi ono naučilo kontrolirati sebe i biti odgovorno za svoje postupke. Time dijete stječe samostalnost, neovisnost, unutarnju motivaciju, odnosno razvija odgovornost, samodisciplinu i ustrajnost. Darovita djeca trebaju razvijati toleranciju, znati postaviti osobne granice, poštivati ograničenja drugih, ali i biti svjesni vlastitih. Važno je raditi na disciplini i samokontroli. U suprotnom može se dogoditi da se pogrešno interpretiraju djetetovi postupci i ponašanje. Često se pritom njihova ponašanja mogu etiketirati kao neposlušnost, bahatost, prkos, agresivnost i slično. Iz te perspektive nije samo socijalnom okruženju darovitog djeteta ponekad teško, već i darovitom djetetu. Nije svakom darovitom djetetu lako nositi se sa samim sobom ukoliko su neshvaćeni. Teško se prilagođavaju okolini ako nisu prepoznate njihove potrebe i pronađeni mehanizmi kako da poštuju pravila i granice, kako da uvažavaju druge.
Postoji niz drugih bitnih faktora u odgovoru na izazove odgoja darovitog djeteta poput samoregulacije, samovrednovanja ili aktivnog sudjelovanja kroz organizaciju zajedničkih aktivnosti. Sve su to vještine i strategije koje treba usvojiti u postizanju pozitivnih ishoda i efikasnoj mogućnosti prilagodbe na izazove odgoja darovitog djeteta.
I ono najvažnije, ljubav. Voljeti svoje dijete i sebe jer savršenstvo se očituje jedino u ljubavi.
Upute: HEROPLANER – plan aktivnosti za heroja i heroinu.
Napravi svoj plan aktivnosti koji može biti tjedni, mjesečni ili godišnji. Kreiraj po svome guštu HEROPLANER i neka ti posluži kao motivirajući podsjetnik svega onog što si naučio/naučila i što planiraš naučiti za vremensko razdoblje koje si odrediš. Crtež obojaj i ukrasi.
Preuzmite HEROPLANER i aktivnosti za ispis!
Download
www.strukturnifondovi.hr | www.esf.hr