EU aktivnosti psiholog – 04.05.-08.05.2020.
Dragi roditelji,
psihologinja angažirana na EU projektu naziva ‘Vrtić po mjeri suvremene obitelji 2’ (UP.02.2.2.08.0016) u sklopu organizacije produljenog/smjenskog programa u ustanovi Grad Split, DV Cvit Mediterana za period od 04.05.2020. do 08.05.2020. godine za Vas je izradila:
Svaki tjedan
Zadatak jedan
Autorica teksta i ilustracija: Marina Heski
Izrada ilustracija: Ana Heski
TKO SAM, GDJE SAM, KAKAV SAM
Djetetov pojam o sebi je proces koji počinje od najranije dobi, razvija se tijekom djetinjstva i međusobno je povezan s nizom kognitivnih i socijalnih procesa, od kojih neki utječu na njega ili su pod njegovim utjecajem.
S tradicionalnog stajališta pojam o sebi je podijeljen na dva aspekta, to su „ja“ -egzistencijski pojam o sebi i „mene“ – empirijski pojam o sebi (James, 1890, prema Vasta i sur., 2005). „Ja“ se odnosi na subjektivni doživljaj postojanja koji uključuje osjećaj osobnog identiteta, osjećaj sposobnosti da se nešto učini (osobno djelovanje) i svijest o postojanju tijekom vremena. „Mene“ se odnosi na objektivnije razumijevanje nečijih osobnih obilježja, primjerice fizičkog izgleda, socijalnog statusa, kognitivnih sposobnosti ili osobina ličnosti.
Suvremeniji pogled na izučavanje pojma o sebi jest sustav pojma o sebi koji je sklop više međusobno povezanih procesa koji se dijeli na tri dijela (Harter, 1983, prema Vasta i sur., 2005). Prvi je znanje o sebi (svijest o sebi) odnosi se na to što djeca znaju o sebi i kada usvajaju to znanje i kako je to povezano s drugim aspektima njihova života. Druga komponenta je samovrednovanje ili samoevaluacija i odnosi se na činitelje koji utječu na to što djeca misle o sebi i kako ta mišljenja utječu na njihovo ponašanje. I treći dio je samoregulacija, odnosno kako i kada djeca stječu samokontrolu i koje varijable na to utječu.
Temeljno pitanje koje se postavlja pri proučavanju sustava pojma o sebi jest što djeca znaju o sebi i kada to znaju? Poznavanje sebe počinje od rođenja, a ubrzo se nadovezuje i kroz djetetovo opažanje okoline, pri čemu najvažniju ulogu u tom procesu imaju roditelji. Dijete stvara percepciju odnosa prema sebi na osnovu očekivanja roditelja, kako roditelji reagiraju i razgovaraju s djetetom, što misle o djetetu i sl. Odnos povjerenja koji roditelji izgrade s djetetom ima iznimnu važnost jer omogućuje sigurnu bazu za izgradnju pojma o sebi te istodobno socijalnih odnosa koji se temelje na podršci, brizi, ljubavi, vjerovanju, uvažavanju djetetovih emocija, interesa, iskustava i potreba.
Djetetova slika o sebi sastoji se od nekoliko elemenata, to su fizičko ja (tjelesni izgled, djetetova spoznaja je li dječak ili djevojčica), intelektualno ja (znanje i vještine koje je dijete usvojilo, primjerice naučilo je plivati, svirati, crtati ili pisati), socijalno ja (djetetovo saznanje o pripadanju grupi, osjećajima i reakcijama drugih), emocionalno ja (misli, emocije, motivi, djetetovo prepoznavanje i razumijevanje vlastitih osjećaja) (Miljković i Rijavec, 2011).
Pozitivni obrasci ponašanja i mišljenja o sebi koje dijete usvaja važni su jer predstavljaju primarni obrazac koji dijete može primjenjivati u većini životnih situacija, odluka ili stavova. Ako dijete pak usvoji uglavnom negativne obrasce ponašanja i mišljenja o sebi, tada ima tendenciju primjene tih obrazaca na životne događaje, stvaranje socijalnih odnosa ili mišljenje o sebi i drugima. Stoga je jasna važnost usvajanja pozitivne slike o sebi od najranijeg djetinjstva, kao i mijenjanja negativnih obrazaca ponašanja i navika s usvajanjem novih, pozitivnih. Time razvojni proces djeteta, izgradnja pojma o sebi istovremeno omogućava djetetu sukladan razvoj kognitivnih sposobnosti, socijalnih odnosa, poznavanje pravila i granica, ali i vlastitih potreba, emocija i interesa prema djetetovim mogućnostima u datom trenutku.
LITERATURA
- Miljković. D. i Rijavec, M. (2011). Bolje biti vjetar nego list: psihologija dječjeg samopouzdanja. Zagreb: IEP.
- Vasta, R., Haith, M.M. i Miller, S.A. (2005). Dječja psihologija. Jastrebarsko: Naklada Slap.
Moji mjehurići, moga svijeta prozorčići
Uputa: u svaki pripadajući mjehurić napiši nekoliko riječi koje daju najbolji opis za:
- fizičko ja – opiši svoj fizički izgled, npr. Boja kose i očiju, tvoja visina ili težina
- intelektualno ja – napiši koja su tvoja novostečena znanja ili vještine
- socijalno ja – napiši imena prijatelja iz svoje grupe
- emocionalno ja – napiši kako se osjećaš kad ostvariš neki svoj cilj
Crtež obojaj i ukrasi.
Moji mjehurići, moga svijeta prozorčići
Uputa: u svaki pripadajući mjehurić napiši nekoliko riječi koje daju najbolji opis za:
- fizičko ja – opiši svoj fizički izgled, npr. Boja kose i očiju, tvoja visina ili težina
- intelektualno ja – napiši koja su tvoja novostečena znanja ili vještine
- socijalno ja – napiši imena prijatelja iz svoje grupe
- emocionalno ja – napiši kako se osjećaš kad ostvariš neki svoj cilj
Crtež obojaj i ukrasi.
Na krilima sreće moj svijet se pokreće
Uputa: na krilima sreće napiši životni moto koji te pokreće. Crtež obojaj i ukrasi.
Download

www.strukturnifondovi.hr | www.esf.hr