ČETIRI GODIŠNJA DOBA – Igre za djecu s jezično-govornim teškoćama koja borave kod kuće u vrijeme COVID-a 19 (¹
Uvod: Polazište za igru i ciljevi
Skup igara ˝Četiri godišnja doba˝ svoje polazište imaju u 4 lijepe ilustracije u boji četiriju godišnjih doba: proljeća, ljeta, jeseni i zime.
Pažljivim raslojavanjem četiriju slika, i uočavanjem što se to promijenilo (s ljudima, životinjama, kućicom, biljkama, stablom i i jezercem…) dolaskom novog godišnjeg doba, u igrama koje slijede djetetu s jezično –govornim teškoćama, napose djetetu s razvojnim jezičnim poremećajem, pomažemo:
- obogatiti rječnik kod djece za koju znamo da im je siromašan stvarajući kategorije: ljudi, stvari, biljke, životinje, pojave u prirodi…); nedostatan djetetov rječnik usko je grlo za cjelovit jezično-govorni razvoj i potrebno ga je brižljivo i sustavno
- dati priliku opisa živahnih i svakodnevnih situacija; od stanja trenutne sposobnosti opisa, roditelj će pažljivim sugestijama, pitanjima i komentarima povećavati ili snižavati zahtjeve. – Uvijek je razborito krenuti od jednostavne rečenice: Dječak hrani patkice. –Čime? Mrvicama. Da, dječak hrani patkice mrvicama. – Zašto ih hrani? – Gladne su. Da, dječak hrani mrvicama gladne patkice. – hrani li ih samo on?- Ne, on i seka. –Trako je. Dječak i seka hrane mrvicama gladne patkice.- Put od jednostavne do složene rečenice za poneku djecu traje mjesecima, ponekad i duže. – Poticaji, sustavnost, strpljenje i hrabrenje jesu nezaobilazni alati za rast i razvoj djetetove rečenice i sposobnosti opisa.
- uočavati izmjene u prirodi, te zamijetiti što je stalno, a što se mijenja kako bi se osnaživala začinjanje djetetova sposobnost uočavanja protka(trajanja) vremena i njegovog pojedinog isječka (dok operem ruke, dok popijem mlijeko, dok pojedem jabuku, dok se obučem… koliko mi treba vremena?! Do se tata (mama) vrati s posla… – Puno ili malo?
- jačati jezično razumijevanje u situacijama kada odrasli prepričava pojedini događaj na jednoj od četiriju slika; u tu svrhu složena je za djecu predškolske dobi igra: Što ide zajedno…?
- jačati fonološku svjesnost za djecu predškolske dobi kroz igre: uočavanjem kratkih i dugih riječi, prvoga (i zadnjega) glasa u riječi, glasovnim stapanjem i glasovnom raščlambom…
- stabiliziranje novo naučenih glasova kod jece s artikulacijskim (izgovornim) teškoćama
- dati priliku za vidno uočavanje promjena koje se događaju u novom godišnjem dobu
- omogućiti igru prostornog imenovanja sudionika u priči (ljudi, životinja, biljaka…) kao polazište da se isti (označivači prostora: u, na, ispod, ispred, iza, iznad, između…) osnaže u stvarnoj interakciji s ostalim članovima obitelji
- okušati se pitanjima razumijevanja prošlih i budućih događaja. Primjerice, Što se dogodilo prije nego li je dječak počeo hraniti patkicu? ili, Što bi se dogodilo s patkicom da dječak nije imao mrvice? Ili, Zašto zec nije došao blizu dječaka koji je hranio patkice…? itd.
Što je potrebno učiniti prije otpočinjanja igre?
- fotografije je potrebno isprintati u boji
- napraviti korice od tvrđeg papira
- na naslovnoj korici napisati ime priče i ime djeteta /neka predškolci pišu sami svoje ime!/
- perforirati listove i povezati ih konopcem u boji
Dragi mali prijatelju, sada je dovršena izrada naše zajedničke priče. Možemo započeti pričati priču koja se svake godine ponavlja,a zove se Četiri godišnja doba!
Prilozi (fotografije). Proljeće, ljeto, jesen, zima
Kontakt: 099 230 40 30 / e-pošta: dragan.lisica54@gmail.com
¹) Priču osmislio i priredio: Dragan Lisica, logoped-stručni suradnik savjetnik DV Cvit Mediterana, Split, 15.4.2020.